Side 1 av 1

Erfaringer BMW E46 325ti Compact?

InnleggSkrevet: 14 Des 2019
poseidon97
Hei alle,

Lurer på om noen her har erfaringer med BMW E46 325ti Compact?
Noen typiske feil som går igjen?
Motor er M54B25.
Etter hva jeg kjenner til, skal dette være ganske driftssikre motorer.

Re: Erfaringer BMW E46 325ti Compact?

InnleggSkrevet: 14 Des 2019
Ove Kvam
Anbefaler å ta kontakt med Frederick Mowinckel eller Steinar Kolås. De har god kompetanse på 325ti.

Re: Erfaringer BMW E46 325ti Compact?

InnleggSkrevet: 05 Jan 2020
abru
Jeg er eier av en 325ti på tredje året nå med 160.000 km stand og kort oppsummert - artig BMW!
Deler mer enn gjerne mine erfaringer så langt.

Det er som du skriver poseidon97 at M54B25 motorene er ganske driftssikre. Innledningsvis.
Dessverre er de også kjent for å ha et høyt oljeforbruk, men det gjelder ikke alle. Så kan det diskuteres hva høyt oljeforbruker egentlig er, men det kommer også an på hvordan du kjører. Ligger du å presser hardt på banekjøring gjennom året vil motoren bruke mer, enn kun på søndagsturer.
For sammenlikning bruker min motor 1 liter olje per 8000 kilometer, som er forholdsvis lavt.
Oljeforbruket skyldes flere ting som svetting, slitte stempelringer, lekkasjer og tett veivhusventilasjon. Sjekk siste!

To viktige indikasjoner på tett veivhusventilasjon er oljesvetting fra toppdekselpakningen og vakuum under oljepåfyllingslokket, som kan enkelt sjekkes.
Ved driftsvarm motor skru av lokket og idet du tar det av skal det enten være null eller svakt vakuum. Da er det ok. Hvis det er mye og lokket suger seg godt fast må veivhusventilasjonen sjekkes. Den sitter under innsugningsmanifoilen, går også slange ned fra toppen av toppdekselet.

Andre kjente feil på 325ti er.

- Oljelekkasjer.
I toppdekselpakningen og rundt oljefilterhuspakningen.

- Rust.
Vanlig med rust i forskjermene, og dørene nederst.
Sjekk bakluken, også bak skiltplaten ved skruehullene. Kanalene er ganske godt skjult på Compact'n og er ofte lite rust inni disse.

- Airbag i ratt.
Gassgeneratoren i airbagen kan slutte å fungere. Det kan skje hvis den blir utsatt for høy luftfuktighet over en lengre periode, men det er også avdekket kvalitetsavvik på de leverte gassgeneratorene.
Det interne trykket i generatoren er for høyt og i verste fall kan den eksplodere ved en ordinær utløsning av kollisjonsputen.
Dette gjelder forsåvidt alle E46'er samt E53'er.
BMW Norge har hatt innkallingsaksjon på dette og mange har byttet. Uten kostnad selvfølgelig.

- Kjølesystem.
Vanlig feil at det oppstår lekkasje i overgangen mellom ekspansjonstanken i plast og selve radiatoren.

- Fjærer bak.
Mange har opplevd at en eller begge fjærer knekker i nederste ringen.

Compacten har heller ikke samme problemet som de andre E46'ene kan få med såkalt subframe-disaster, da den har et annet oppheng bak.
Det som skaper problemet er først slitne foringer i traversen, som igjen rikker på festeboltene som tilslutt skaper tretthetsbrudd i metallet til karosseriet.
Ikke gøy!

Påregn utbytting av det meste av slitedeler, alle oljer, filtre osv da disse bilene begynner å bli rundt 20 år gamle. 325ti er ganske sjeldne i Norge, så hvis du skal ha en så kan det fort bli Tyskland eller Sverige på deg. Husk nå at dersom bilen har fylt 20 år - så er det ingen engangsavgift på den. Gøy!
Kun moms på kjøpesummen.


Mvh. Anders