Spøkelsesbilen E30 M3 "CSL"

Her skriver dere om prosjektene deres

Re:Spøkelsesbilen E30 M3 "CSL"

Innlegg Erland » 22 Jan 2013

Gratulerer med pinup-bildene, en avkledd E30 ser spinkel ut.



Du er sikkert sta nok til at dette prosjektet er gjennomførbart.. og du verden hvor mye du kommer til å lære om bil, BMW og E30 spesielt!.



Erland
 
Innlegg: 714
Registrert: 02 Des 1998
Bosted: Oslo
Medlemsnummer: 2618
Kjøretøy: -99 323ti og -90 318is

Re:Spøkelsesbilen E30 M3 "CSL"

Innlegg 2491 » 22 Jan 2013

Lykke til og stå på Joachim. Om du trenger råd og vink om e30 og M3 i særdeleshet så er det bare å skrike ut, vi har endel kompetanse på denne bilmodellen hos oss



2491
 
Innlegg: 589
Registrert: 15 Sep 1998
Medlemsnummer: 2491

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 22 Jan 2013

Hayabusa er riktig Harald.


Ja nå har jeg hugget en E30 for å få denne her ombygd ifm. karosseribytte. Derfor har også denne blitt strippet for å få på seg delene fra den andre. Etter dette har den enda en gang blitt gjort om til banebruk. Så har den blitt strippet for tak, bakskjermer, innerskjermer, bakplate og frontplate for å bli til en M3. Når den har vært på visning, kan det jo også hende flere ting kan skje.


Jeg har hatt og plukket på 2 andre E30'er og plukket litt i andres 2 E30 M3'er og en E30 320i/325i, så jeg vet hvertfall bak frem på dem!


Kan trygt si til meg selv "Do it right the first time", som vi formaner på jobb...
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 1 gang
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

For å unngå slike tilstander som på delebilen i fremtiden, tar jeg mine forhåndsregler.
Vedlegg
10.jpg
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 1 gang
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

Ser strøkent ut på utsiden. Hullet bak branketten, var til buret som nevnt over.
Vedlegg
1.jpg
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 1 gang
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

Først slipte jeg bort understellsvoksen, slik at jeg kunne finne punktsveisene. Her var det 2 midt i og 2 i hver av sidene som ligger inntil resten av karosseriet. Så lagde jeg et senter med en slik slagpenn, før jeg borret ut punktene.

2.jpg

3.jpg

4.jpg
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 2 ganger.
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

Som dere kan se, var det en klok avgjørelse å gjøre dette. Nå kommer brankettene til å bli sandblåst for resten av voksen, grunningen og sinket før de blir limt tilbake på plass med karosserilim, uten å skape hulrom til rusten, hvor den kan leve i skjul.
Vedlegg
6.jpg
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 1 gang
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

Torsdag fortsetter denne glade mannen, en tysker fra jobben som tilfeldigvis er sveiser og utdannet som bilresturatør (!), å smelte sammen kun originale BMW stålbiter.
Vedlegg
12.jpg
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 1 gang
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3

Innlegg Joachim Fjeld » 23 Jan 2013

Ombyggingen til M3 ble gjort av en bekjent som da jobbet for BMW' lokale karosseri avdeling. Jeg demonterte, med litt avlastende hjelp, bakskjermer, innerskjemer, tak, front og bakstykke, noe som må ha vært 1000 punktsveiser, før jeg leverte den fra meg. Sjefen hans lagde en pris på monteringen han gjorde for meg for sammenligningens del og den var på 63 000,- eks. mva! Det som viste seg å være mest jobb var tilpassningen og limingen av karbonfibertaket.

DSCF0001.JPG
DSCF0001.JPG (120.03 KiB) Vist 2899 ganger
DSCF0002.JPG
DSCF0002.JPG (123.24 KiB) Vist 2899 ganger
DSCF0003.JPG
DSCF0003.JPG (114.5 KiB) Vist 2899 ganger
DSCF0007.JPG
DSCF0007.JPG (119.24 KiB) Vist 2899 ganger
Sist endret av Joachim Fjeld den 20 Nov 2014, endret 2 ganger.
Joachim Fjeld
 
Innlegg: 383
Registrert: 01 Okt 2003
Bosted: Stavanger
Medlemsnummer: 5465
Kjøretøy: "E30 M3" E39 528iAT

Re:Spøkelsesbilen E30 M3 "CSL"

Innlegg 7922 » 23 Jan 2013

Dette gjøres skikkelig skjønner jeg.


Hvorfor vil du beholde brakettene? De er jo ikke brukbare til noe, om ikke bilen din skal tilbake til samlebåndet.



7922
 
Innlegg: 388
Registrert: 23 Okt 2005
Medlemsnummer: 7922

ForrigeNeste

Gå til Prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron