Original verkstedhåndbok, 60 og 70- talls BMW.

Generelle diskusjoner rundt BMW veteraner

Svar til: Original verkstedhåndbok, 60 og 70- talls BMW.

Innlegg Rune Kampenes » 04 Aug 2013

Den finnes kun på engelsk men kan anbefales på det varmeste. Kan ikke sammenlignes med de Haynes bøkene som blir gitt ut idag. Jeg har den men vil ikke selge. Holder du til i Østfold kan du komme og ta en titt.
LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Innlegg 15336 » 04 Aug 2013

Ok. Blir litt langt er Hedmarksing. Men har kikket litt etter tips fra deg og funnet boka flere steder, så da skal jeg kjøpe den. Takk for hjelp.
15336

Medlemsnummer: 15336

Innlegg 02ronny » 04 Aug 2013

61904 skrev:Jeg har en E12 1977 mod 525 aut. Der sitter det en Solex 4a1 forgasser som krangler litt. Går ikke på tomgang når motor er varm eller står i gir (belastning). Går noe på tomgang i fri og park. Ellers er det alt for dårlig futt hele tiden og får noe slags tenningsbank ved turtall over 3500. Tror problemet ligger i forgasser og vakum. Hadde hvert fint å få manual over forgasser på denne bilen!! Kan gjerne få på mail. send evt en meld på tlf hvis mulig. 95981780.

Høres ut som du først og fremst har et tenningsproblem. Juster stiften med kamvinkelmåler og juster tenningstidspunktet før du begynner å fikle med forgasseren.

Hvis tenningen din er riktig som den er idag kan motoren være overkokset (sotet) .

Fattern hadde en E12 525 med en 2,8 og innsprøytning. Den gikk nesten ikke på tomgang etter en stund med hans kjøring (max 2500 omdr). Tenningsbank var det også

Men da lånte jeg bilen en uke mens jeg gikk skole i Mo i Rana, og bilen ble som ny igjen. BMW motorene trenger litt turtall og frisk kjøring. Så lenge de er driftsvarm, har frisk olje og kjølin tåler de "alt".

Forgasseren har et vakuumstyrt ekstraspjeld på andreporten som kan henge hvis bilen har vært lusekjørt over lang tid.

På min 252 som jeg hadde en gang, koblet jeg av vakuumklokken som styrer dette spjeldet, vridde full gass (med tenningen av) og prøvde å trykke ned spjeldet med fingeren. Det var veldig tregt til å begynne med men med litt smørning så ble det løst å fint etterhvert. Det ble en helt annen futt i maskinen etterpå.
02ronny

Medlemsnummer: 1577

Takk for flere tips. Jeg tok opp lokket i bagasjen og tenkte jeg skulle sjekke filtret der. Går ut fra bensinpumpa også sitter der. Går ned tre ledninger der. Kontakta her er delvis smeltet så her har det hvert varmt. måtte ta opp dette og da gikk ene stikker i støkker (rustent). Da spørs om jeg må ha mere deler. Kontakta kan til nød byttes til vanlige kabelsko men verre med stikkeren ned mot tanken (pumpa?) Eller sitter pumpa for seg selv noe sted. Må nok få tak i boka over helgen.
15336

Der tok jeg feil. Det sitter mekanisk pumpe på denne troe jeg. Bak under luka er nok bare tank måler og føler til reserve tror jeg. Klarte å fikse det også slik at det virker.  Har pusset plugger og rotor samt fordelerlokk. å nå ble den bedre. Går på tomgang under belastning nå, men ikke bra nok drag enda. Skal få på ny stift og plugger å få en som kan til å hjelpe meg med justering.
15336

Innlegg Rune Kampenes » 05 Aug 2013

Det er aldri feil og begynne med tenningen. Veldig viktig at denne justeres etter boka.  Bruk stroboskoplampe og finn riktig turtall for justering.

Sjekk også at vektene i fordeleren ikke sitter fast og at vakumslangene og vakumklokka til fordeleren er friske. Alt dette står det om i Haynesboka.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Forrige

Gå til Generelt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest