En liten historie om dårlig verktøy.

Generelle diskusjoner rundt BMW veteraner

En liten historie om dårlig verktøy.

Innlegg Rune Kampenes » 03 Aug 2012

Siden syvern nærmer seg 370.000 og en kammerat hadde kjøpt inn en kompresjonsmåler på Biltema så syntes jeg det var en god ide og prøve den litt. Verdiene begynte veldig bra så jeg ble gledelig overasket men da jeg skulle sjekke den siste sylinderen så presterte det :evil: verktøyet og knekke og da kan dere jo tenke dere hvor tuppen havnet hen. Motoren satt dønn fast så det var bare og bite i det sure eplet og begynne og skru. Trodde ikke det skulle være mulig.

Jeg trodde det værste da jeg løftet av toppen men det viste seg at Biltema metall er mykere en BMW metall, var kun minimale skader på stempeltopp og forbrenningsrom. Går an og ha flaks innimellom. Men da jeg sjekket resten av sylinderne ble jeg veldig overasket. Det var ikke antydning til slitekant og man kunne fortsatt se honemerkene fra motoren ble satt sammen for 30 år siden Imponerende. Da var det bare og bestille deler og skru det sammen igjen. Passet også på og bytte kjede og strammeskinner Der var det mye mere slitasje. Tok også og bestilte en riktig type kam og byttet denne. En sopp som hadde byttet denne rett før jeg kjøpte bilen hadde satt inn feil type og resultatet var en aksial vandring på nesten 5 mm noe som er litt drøyt. De vippearmene som var byttet samtidig med kammen var derimot veldig bra så da var det ikke noen vits i og bytte de.

Nå er motoren skrudd sammen igjen og det er lenge siden den har gått så pent så det var tydelig at det var på tide og bytte registeret men jeg hadde nå ikke tenkt og bruke første uken av sommer ferien på det.

Skal det være noen moral her så er det det at man i værtfall ikke bør kjøpe kompresjonstester på Biltema. Det var det siste jeg regnet med skulle hende.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Re:En liten historie om dårlig verktøy.

Innlegg 2000Touring » 03 Aug 2012

Fikk du bytta oljetettingene samtidig eller? Kanskje bilen slutter å ryke så blått;)

Brukerens avatar
2000Touring

Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Innlegg Jonny Nordvik » 04 Aug 2012

Jeg har heldigvis hatt tilgang til MotoMeter kompresjonsmåler. Litt dyr, men de fleste verksteder har denne og med litt godvilje kan man få låne den.

Og nå fikk jeg en anledning til å legge ut et bilde av skrallesamlingen:

[attachment=9715,1090]

Brukerens avatar
Jonny Nordvik

Medlemsnummer: 14287

Innlegg 7922 » 04 Aug 2012

Jonny Nordvik skrev:

Jeg har heldigvis hatt tilgang til MotoMeter kompresjonsmåler. Litt dyr, men de fleste verksteder har denne og med litt godvilje kan man få låne den.

Og nå fikk jeg en anledning til å legge ut et bilde av skrallesamlingen:

[attachment=9715,1090]

Zebra? Hazet kjenner jeg, men Zebra har jeg ikke hørt om. Er det på nivå med Hazet? Så for meg at du var en Snap-on fyr.

7922

Medlemsnummer: 7922

Innlegg Jonny Nordvik » 04 Aug 2012

Zebra er merkenavnet Würth har valgt for sine håndverktøy. Würth er som Hazet grei kvalitet til grei pris. Snap-On er for dyrt for meg. Würth og Hazet er for å sitere min gamle far: "nøktern standard" (Han har ikke hatt annet enn Volvo, Audi og BMW. Det er nøkternt. Men aldri M-B, det er ikke nøkternt)

Brukerens avatar
Jonny Nordvik

Medlemsnummer: 14287

Innlegg 14195 » 05 Aug 2012

Det er åpenbart viktig å kjøpe nogenlunde skikkelig verktøy. Bra at historien endte godt Rune. Apropos hva som er "nøktern standard" når det gjelder biler. Jeg er såpass gammel at litt dyrere engelske biler var toppen av kransekaken da jeg var barn (altså på 70-tallet). Min far hadde bl.a Mercedes-Benz, Audi, Volvo og VW. En av fars beste venner hadde to biler; en BMW E9 3.0 CSi og en Jaguar XJ6 Series 1. Jeg syntes at disse bilene var mye finere enn min fars biler og spurte ham om ikke vi skulle ha tilsvarende biler. BMW kjente han ikke til, men når det gjaldt Jaguar fikk det være grenser for snobberi. Det var best å holde en nøktern standard...

14195

Medlemsnummer: 14195

Innlegg Ove Kvam » 05 Aug 2012

I Norge har BMW i stor grad blitt en folkebil, mens det for eksempel i Kina fremdeles er en eksklusiv luksusbil. Noen har en personlighet som tiltrekkes av eksklusive produkter som viser at de har lykkes med å komme høyt på den sosiale stigen. Luksusbil og dyrt armbåndsur kan være slike indikatorer.

Jeg er litt motsatt, og ser på eksklusiv som et negativt ladet begrep. Butikker som er innredet for å lokke personer med eksponeringsbehov, virker tilsvarende avstøtende på meg. Merker det spesielt i forbindelse med butikker som selger Rolex og tilsvende merker. Samme kan sies om restauranter med stjerner i Michelinguiden. Kanskje derfor jeg endte opp med en Compact-modell fra BMW? Disse bilene har svært lav status, og det tiltaler meg.

Jeg har en innbitt motvilje mot sløsing, og eksklusive produkter gir meg assosiasjoner til nettopp det.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg 14195 » 05 Aug 2012

Jeg er litt midt i mellom når det gjelder såkalte eksklusive produkter, men helt generelt har jeg en hang til å føre en lettere asketisk livsførsel. Jeg liker at ting er enkelt og praktisk. Jeg lar meg heller ikke så lett imponere av størrelse, rikdom og tradisjonelle statussymboler. Less is more passer ofte på hva jeg tiltrekkes av... hverken bilen eller boligen behøver for eksempel å være større og finere enn strengt tatt nødvendig.

På den annen side setter jeg pris på kvalitet og skikkelig kvalitet koster ofte noen kroner ekstra. At jeg har en BMW er et eksempel på dette. Jeg har hatt 5-6 Peugeot´er også, men selv om dette var fine biler er en Peugeot ikke som en BMW når det gjelder opplevd kvalitet. Jeg har også en over 25 år gammel Rolex som stadig går som den skal (den er i daglig bruk), men jeg har mer enn én gang hatt lyst på en litt mer diskret klokke (også selv om klokken kun er i stål). Det er en balansegang hvorvidt man er innenfor eller utenfor ens egen komfortsone. Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW. For disse menneskene har BMW et alt for offensivt image som bryter med alt hva de betrakter som fornuftig. Smak og behag....

14195

Medlemsnummer: 14195

Innlegg Ove Kvam » 05 Aug 2012

BMW var jo slik før i Norge også, men prisforskjellen på BMW kontra billigmerkene har minket, ihvertfall på de mindre eksotiske modellene. Dessuten har jo bruktimport gjort dem tilgjengelige for folk flest. Markedsandelen er kanskje ikke så stor på nybilsalget, men hvis du fører statistikk på hvilke biler som faktisk kjører rundt på veiene, er BMW et av de vanligste bilmerkene. Man er ikke lenger noen snobb om man har BMW, kanskje bortsett fra enkelte spesielle miljøer.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Rune Kampenes » 05 Aug 2012

Joda det gikk forbausende bra, men jeg må si at jeg bruker en masse Biltema håndverktøy og det er sjelden det skuffer meg, i forhold til prisen så er det forbausende bra men så har man enkelte ting som bare er helt utrolig dårlig. Kan også fortelle at jeg prøvde en kompmåler fra biltema for en 15 år siden og der røyk slangen men den havnet i værtfall ikke inne i sylinderen.

Hvis man føler at man får mere igjen for et solid produkt så ser jeg ikke noen grunn til ikke betale litt mere, men og betale masse ekstra kun for merket også er det like dårlig som alt det andre har jeg aldri skjønt. Derfor ble jeg litt skuffet første gangen jeg kjørte Z4en min. Føltes ikke like bra skrudd sammen som min gamle syver men etter og ha kjørt den en stund så er den nok nesten like solid men det føles ikke slik.

Det at noen synes at BMW skal være et snobbemerke har jeg aldri skjønt. Men det hender jeg får noen blikk etter meg når jeg går ut at Z4en etter noen timer i verkstedet, møkete og fæl og attpåtil med skjegg. Føler at jeg ødelegger alle fordommer for hvordan en BMW sjåfør skal se ut.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Neste

Gå til Generelt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest