1985 E24 635Csi

Her kan du legge ut bilder og videoer av klassikeren din!

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg 2000Touring » 15 Jan 2014

Jeg må jo innrømme at jeg er enig - dette er på mange måter en drømmebil. Spesielt med tanke på prestasjoner, design osv den gang den ble laget. Jeg vet ikke hva disse bilene kostet i 1985, men tipper rundt 400.000kr, og det var rimelig drøyt den gangen...
Brukerens avatar
2000Touring
 
Innlegg: 521
Registrert: 19 Aug 1992
Bosted: Kongsberg
Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Rune Kampenes » 20 Jan 2014

Den prisen er nok ikke så hakkkende gæli. Tror syvern begynte på Ca. 530000.
LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes
 
Innlegg: 311
Registrert: 09 Jun 2000
Bosted: Ise, Sarpsborg
Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg 02-Øivind » 20 Jan 2014

Den tikkelyden kan også være eksoslekkasje i mellom topp og manifold.
Øivind Seielstad
president
BMW Car Club Norway
Brukerens avatar
02-Øivind
 
Innlegg: 177
Registrert: 28 Okt 1998
Bosted: Ise
Medlemsnummer: 2539
Kjøretøy: '65 1800, '69 2002, '14 316i

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Ove Kvam » 20 Jan 2014

Dyser kan også tikke nokså friskt, spesielt hvis motoren fyrer av alle samtidig.
Har også hørt høylydt tikking i forbindelse med tennplugger som ikke var skikkelig tilskrudd.
Brukerens avatar
Ove Kvam
 
Innlegg: 2325
Registrert: 22 Apr 1998
Bosted: Bryne
Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg 2000Touring » 21 Feb 2014

Øivind: tror ikke det er eksoslekkasje, men skal sjekke det.
Ove: Jeg vet ikke hvordan tikkende dyser høres ut, men pluggene, rotor og fordelerlokk er byttet, så den tenner som den skal. Tennpluggene ble skrudd til ihht moment da vi skrudde de til. Hvordan kan jeg sjekke om det er tikkende dyser? Skrutrekker mot øre på en og en dyse?
Brukerens avatar
2000Touring
 
Innlegg: 521
Registrert: 19 Aug 1992
Bosted: Kongsberg
Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Ove Kvam » 21 Feb 2014

2000Touring skrev:Øivind: tror ikke det er eksoslekkasje, men skal sjekke det.
Ove: Jeg vet ikke hvordan tikkende dyser høres ut, men pluggene, rotor og fordelerlokk er byttet, så den tenner som den skal. Tennpluggene ble skrudd til ihht moment da vi skrudde de til. Hvordan kan jeg sjekke om det er tikkende dyser? Skrutrekker mot øre på en og en dyse?


Ja, det er en grei metode. Dyser lager en skarp tikkelyd. Når kun en dyser fyrer av, er ikke lyden så høy, så den drukner stort sett i motorrommet når motoren er i gang. Hvis derimot alle dysene fyrer samtidig, er det godt hørbart. Dette skjer typisk hvis motoren går i en feilmodus, og ikke vet når den skal fyre de enkelte dysene (for eksempel hvis kamsensoren gir feil signaler).
Brukerens avatar
Ove Kvam
 
Innlegg: 2325
Registrert: 22 Apr 1998
Bosted: Bryne
Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg 2000Touring » 21 Feb 2014

Men om alle dysene fyrer samtidig, vil den ikke da få et veldig høyt forbruk, samt gå dårlig og lukte bensin? Da jeg kjørte hjem fra Sverige brukte den i overkant av 0,8 liter pr mil, gikk bra og luktet ikke bensin.
Brukerens avatar
2000Touring
 
Innlegg: 521
Registrert: 19 Aug 1992
Bosted: Kongsberg
Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Ove Kvam » 21 Feb 2014

Nei, det spiller nesten ikke noen rolle for forbruket i det hele tatt. Dysene fyrer ikke oftere enn vanlig, de fyrer bare samtidig i stedet for i serie.
Brukerens avatar
Ove Kvam
 
Innlegg: 2325
Registrert: 22 Apr 1998
Bosted: Bryne
Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Rune Kampenes » 21 Feb 2014

Så vidt jeg husker så er dyrene på denne koblet sammen tre og tre. D.v.s. at den fyrer tre dyser samtidig. Og på denne motoren så hører man dysene veldig godt.
LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes
 
Innlegg: 311
Registrert: 09 Jun 2000
Bosted: Ise, Sarpsborg
Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Re: 1985 E24 635Csi

Innlegg Ove Kvam » 21 Feb 2014

Det stemmer nok. De fleste tidlige Motronic-utgavene kjørte dysene i to grupper. På M40'en min hadde jeg en sensor på ene pluggledningen for å velge gruppe. Hvis jeg koblet av denne, fyrte alle samtidig.
Brukerens avatar
Ove Kvam
 
Innlegg: 2325
Registrert: 22 Apr 1998
Bosted: Bryne
Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

ForrigeNeste

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron