BMW 2000 Touring 1971 mod

Her kan du legge ut bilder og videoer av klassikeren din!

Re:BMW 2000 Touring 1971 mod

Innlegg 2000Touring » 25 Sep 2012

Har lenge tenkt å montere den originale luftfilterboksen til Tii-motoren, men har latt det være fordi jeg ikke gjorde samtidig som jeg pusset opp motorrommet. Det mangler nemlig 2 braketter som er sveist på innerskjermen, og de har jeg ikke lyst til å sveise på nå som motorrommet er lakkert.

Derfor har jeg i dag vært hos Øyvind Nicolaysen, som hadde en genial løsning som Alpina brukte på sine biler. Nemlig en brakett som sitter festet til en av boltene til fjørbenslageret. Hadde egentlig bare tenkt å dra innom Øyvind og lage en pappmal, men etter som vi stod der og holdt på og hadde materialene så ble det til at vi lagde hele braketten mens jeg var hos han. Det er hva jeg kaller service!

Desverre så viste det seg at så lett skulle det ikke være for bilen hans, og hans luftfilter var ikke like, så braketten må jeg nok lage på nytt

Men det skal jeg nok få til...

Brukerens avatar
2000Touring

Medlemsnummer: 948
Kjøretøy: 96 Z3, 08 F650GS, 96 316 Compact

Innlegg 2000Touring » 03 Okt 2012

Da har jeg kommet meg videre med braketten:

Første del av modifikasjonen...

Ved bare å kappe bort delen av plata som kom i konflikt med bremsevæskebeholder og tilpasse for hulla i boksen så viser det seg at boksen allikevel kommer for nære bremsevæskebeholderen.

Del 2 av modifikasjon og ferdigstillelse:

Prøvemontere forlenget brakett, og sveiset på plate for å få med en bolt til.

Lakkert brakett

Lakkert luftfilterboks

Ferdig montert, med ny gummibelg, slangeklemmer og oljeåndingrør.

Ser nå at jeg burde skaffe meg nye skiver og bolter som fester luftfilterboksen til braketten

Brukerens avatar
2000Touring

Innlegg 2000Touring » 04 Okt 2012

Da jeg holdt på med bilen nå, så la jeg merke til at den (nesten 2 år gamle) nyinnkjøpte radiatoren lekker - det var ikke noe ålreit syn.

Radiatoren er kjøpt hos walloth, og jeg har sendt de en mail i forhold til dette - så får vi se hva som kommer ut av det. Vet ikke hva slags kjøpsrettigheter man har når det er kjøpt i Tyskland jeg - noen som vet?

Brukerens avatar
2000Touring

Innlegg BMW.Robert » 04 Okt 2012

Kanskje hatt en liten skade fra dag 1 som har utviklet seg, det er mye transportskader gjennom posten etc. for tiden. Har fått deler som var skadet i mengder, postens ansatte kaster pakker hit og dit uten tanke på at det kan ødelegges.

Brukerens avatar
BMW.Robert

Medlemsnummer: 681
Kjøretøy: M3

Innlegg 2000Touring » 04 Okt 2012

Egentlig tror jeg ikke det. Det var en større sending jeg fikk fra Walloth, og denne var veldig godt pakket. I tillegg pleier jeg å sjekke pakkene for transportskader, og jeg kan ikke huske at denne var skadet.

Brukerens avatar
2000Touring

Innlegg 2000Touring » 05 Okt 2012

Ja, jeg er ikke mindre enn imponert: Fikk mail tilbake fra Walloth mindre enn 12 timer etter at jeg sendte den i går kveld, med beskjed om at dette ville de ordne opp i - veldig bra!

Det jeg ser på som en utfordring er at de vi ha den tilsendt, enten for reparasjon eller ny, og sende tilbake igjen.

Og her kommer utfordringen: Hva slags papirer og system fra toll er jeg nødt til å sette meg inn i for å unngå å gå i momsfellene her?

Å sende til Tyskland er vel grei skuring vil jeg tro, men om den blir reparert som en garantisak skal jo ikke jeg betale moms verken for det, eller ny vare?

Jeg mener å ha lest en gang at varer for reparasjon skal utføres(midlertidig), for deretter innføres inn i landet igjen. Huff! Ser for meg en del bortkasta energi her...

Noen om vet hvordan dette må gjøres?

Brukerens avatar
2000Touring

Innlegg Frode Sundseth » 05 Okt 2012

Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer rent praktisk når du sender med posten men i hovedtrekk skal du lage en faktura med verdi på delen. For all del ikke kall fakturaen for proforma da det kan føre til mange tåpelige spørsmål hos tollvesenet i mottagerlandet. Lag en slags faktura i word hvor du skriver navn og adresse på avsender og mottaker, varebeskrivelse med verdi (den setter du lavt i og med at den er ødelagt) og hvorfor du sender varen: garantisak. Når leverandøren har reparert eller sendt deg en ny vare så skal de skrive at de sender reparert/ny vare etter garantirep/erstatning. Da vil du slippe mva. Hvis det kun er ordinær rep som ikke blir dekket av garantien så må du betale mva.

Frode Sundseth

Medlemsnummer: 1850

Innlegg 2000Touring » 05 Okt 2012

Snakket akkurat med posten, og det stemmer ganske greit det du sier - men de kaller det en proformafaktura :o

Får prøve og se hva som skjer - 1. stopp(hinder) lokal post i butikk...

Brukerens avatar
2000Touring

Innlegg Frode Sundseth » 05 Okt 2012

Tollvesenet har kanskje en noe rausere holdning til private forsendelser gjennom posten. Jeg har jobbet en del år som speditør og i omtrent alle tilfeller hvor private sender varer med proforma faktura så blir det problemer. Jeg har en mistanke om at det går greiere med posten fordi at de har så store mengder med forsendelser slik at tollvesenet ikke har kapasitet til å sjekke de så grundig.

Frode Sundseth

Medlemsnummer: 1850

Innlegg 2000Touring » 21 Okt 2012

Etter at jeg justerte og satt på luftfilterboksen, og på høsttreffet, gikk ikke ilen veldig godt - da fikk den alt for lite CO.

Helt sikkert for at jeg tok ut anleggskruen, som man ikke skal røre:o For den regulerer CO'n over hele registeret - og skal være fabrikkinnstilt...

Uansett - for å få dette til å funke ordentlig har jeg funnet ut at man nesten er nødt til å skjønne i detalj hvordan denne pumpa fungerer. Og nå begynner jeg å få rimelig god innsikt i dette.

Så i dag begynte jeg justering fra start igjen. Først begge stagene på 85mm, deretter pinnen i hullet for å synkroniserepunpe og spjellhus. Sjekke om "fingrene" på pumpa står der de skal - full gass osv. Også må halvmånen stå der den skal.

Ut og prøve en tur - gikk faktisk bedre enn før, men går fortsatt og "popper" i eksosen(for lav CO) Også skulle jeg sjekke denne armen som skulle stoppe på anlegget, og da kom jeg på at det skulle jeg gjøre mens motoren var varm.

Inn og spise middag, og vente på at motoren skal bli kald.

Ut igjen og skru det i fra hverandre igjen for å komme til skruen. Fikk justert armen på 2,6mm når motoren er kald. Skru sammen igjen og starte opp - ikke helt villig i starten, men ok. Justere CO, så den går bedre på tomgang og kald motor.

Også prøvekjøre - oi! Sparker godt unna... Stoppe og sjekke om den går på tomgang - nei, det gjorde den ikke. Justere CO ned, så den går på tomgang - sparker fortsatt greit. Har faktisk drag helt fra 2300omdr/min - det har jeg aldri hatt før. Morsomt...

Kjøre inn i garasjen igjen og sjekke:

Justeringsskruen ligger på anlegget - helt toppers!

Da kan jeg atter en gang vurdere å sjekke CO'n med COmåler for å sjekke hvordan jeg ligger an.

Skal vel ta en tur eller to til i høst før jeg er helt fornøyd, men jeg føler nå at det går bedre. En god dag;)

Brukerens avatar
2000Touring

ForrigeNeste

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester