Min e21 s14

Her kan du legge ut bilder og videoer av klassikeren din!

Re:Min e21 s14

Innlegg Ove Kvam » 03 Jun 2012

Den fineste lyden fra S14 kommer fra innsugsmanifolden. Hvis man velger en boks av karbonfiber eller annet hardt materiale, blir denne lyden mer fremtredende. Det som er fint med denne lyden, er at den blir borte når man slipper gassen. Bilen støyer derfor ikke så mye på vanlig kjøring, men lager gromlyd når man vil ha den.

Ellers er lydbildet i løpsbiler ofte sterkt preget av skingrende hyling fra drivverket. Det gir racingfølelse, men er egentlig ingen fin lyd.

Har vært tilskuer på diverse motorsport, som formel-1 og DTM. Det slår meg at den fineste lyden pleier komme fra pacecar, som er en modifisert Mercedes gatebil med V8-motor.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Erland » 03 Jun 2012

Ove Kvam skrev:

Den fineste lyden fra S14 kommer fra innsugsmanifolden. Hvis man velger en boks av karbonfiber eller annet hardt materiale, blir denne lyden mer fremtredende. Det som er fint med denne lyden, er at den blir borte når man slipper gassen. Bilen støyer derfor ikke så mye på vanlig kjøring, men lager gromlyd når man vil ha den.

Oppfatter at du liker brummelyder(V8 eksos) og høyfrekvent rasping(carbon manifoldboks) best. Det er lett å like disse, det krever litt mere å virkelig sette pris på maskinstøyen fra en r4 16 ventiler på høyt turtall. Hva er det egentlig som dominerer motorlydbildet, når man ser vekk fra eksosvellyd så er det vel mest lyd fra selve detonasjonen, ihvertfall ved pådrag?

Ser at noen surrer lyddempingsmatter rundt slike carbonbokser pga at de ellers støyer for mye under banebruk. Karl-Ms S14 høres hele banen rundt på Våler og gamle Rudskogen, forhåpentligvis ikke hele veien rundt nye Rudskogen . Dette er vel resonanslyd fra de tynne veggene i manifoldboksen, dvs. at hvis disse avstives litt/veggtykkelsen økes så vil lyden dempes?

Erland

Medlemsnummer: 2618
Kjøretøy: -99 323ti og -90 318is

Innlegg 570 » 03 Jun 2012

For meg er lyd så viktig at jeg gjerne hadde fjernet luftfiltrene til mine doble Wwebere. Men når jeg prøvde det, så ble lydbildet for skarpt/hardt (heldigvis) så det prøvde jeg ikke mer. Før jeg fikk Weberene kjørte jeg en del uten luftfilter på M10B18 motor og det forbedret lybildet og jeg fikk lydrespons når jeg trykket inn gassen. Det siste er viktig og er nærmest fraværende på min nåværende E46 med M43B19 motor. Så med den blir det økonomikjøring i stedet for inspirert kjøring!

S14 kan gjerne gi fin lyd og det er mange likhetstrekk mellom innsugningen der og Webere som også har et spjell per sylinder. Forskjellen er at S14 har plenum, LMM og luftfilter. Hadde en tatt bort noe av dette,så ville nok lydbildet blitt noe annet!

570

Medlemsnummer: 570

Innlegg Jås » 03 Jun 2012

Nå hat jeg en forferdelig utveksling til transportetappene da,kommer opp i ca 3500 når speedo viser 100....... Så det blir litt bråk innvendig kan du si.. men på bane er ikke disse lydene plagsomme lenger,da kunne jeg gjerne tenkt meg mer lyd spesielt i eksosen. Ellers er nok ikke bilen min den som har mest isolasjon heller.

Så hva bilen blir brukt til endrer nok også forutsetningene for om lyd blir oppfattet som støy eller godlyd.

Brukerens avatar
Jås

Medlemsnummer: 10765
Kjøretøy: 1982 E21 "m3", 1982 635csi

Innlegg 570 » 03 Jun 2012

Helt enig med deg. Det som er viktig er å tenke over er hva en skal bruke bilen til og hvilke ambisjoner er har mht å kjøre fort. Dersom en bare konkurerer med seg selv trenger ikke bilen å vøre så lett som mulig (og dermed kanskje mye ulyd).

570

Medlemsnummer: 570

Innlegg Jås » 25 Jun 2012

Var og kjørte på rudskogen i helga, og tross noen småproblemer storkosa jeg meg. Problema jeg hadde kan jeg egentlig bare skylde meg selv, så da får jeg tåle noen timer skruing og venting..

Målte noen rundetider, og låg lenge på rundt 1.54... Kom ned på ca 1.51 til slutt.

Føler at bilen sliter litt med å få fart, virker ikke som alle hestene er på plass i stallen. Så må forske litt på dette til vinters. Mistenker at eksosen kan ha litt å si, den er original 323i og litt tynnerer en original s14 mener jeg å huske.

Noen som har tips til justeringer som lønner seg på s14?

Oppdaga også at ledningene til lambdasonden var av, kan det ha noe å si? Mener å ha lest at lambda ikke er virksom på full gass? (som er det stillet jeg stort sett bruker)..

Brukerens avatar
Jås

Innlegg Jås » 28 Jun 2012

Har en liten film fra rudskogen i helga. Begynner å få taket på banen føler jeg, men angsten sliter jeg bigtime med enda! Mulig jeg gjør det andre steder også, må endelig komme med innspill...

http://youtu.be/8CAhwM-JSDE

Brukerens avatar
Jås

Innlegg Ove Kvam » 28 Jun 2012

Jeg har en del innspill.

Begynner med depotlangsiden. I enden på denne ligger du for langt fra kanten. Bruk hele banebredden i innbremsingen.

Inn i angstsvingen kan du ligge enda mer til høyre i inngangen. Jeg klipper helt inntil curbsen der, og bremser meg over på utsiden. I utgangen er du lite konsekvent, men treffer av og til. Ikke helt enkelt med blinde svinger.

I slaktersvingen bommer du av og til på tangeringen, og kan nok også tangere litt tidligere. Tror med fordel du kan ha litt lavere fart midt i svingen, og så heller gasse på litt tidligere.

Ved inngang til venstresvingen rundt det gamle depotet, holder du ikke kanten helt i innbremsingen. Taper fart på det.

Neste venstresving ved kafeteriaen kjører du veldig sakte. Det er en høyfartssving som skal tas på grensen, slik at du havner helt på høyre curb i utgangen. Så bremser du derfra. Er bare greit om du sklir litt ut i storsvingen. Demp farten litt midt i storsvingen, press nesen på bilen inn, og gå tidlig på gassen for å lage en mest mulig rak utgang med sen tangering mot langsiden.

Brukerens avatar
Ove Kvam

Innlegg Jås » 28 Jun 2012

Hehe, regna med du hadde noen innspill.. Flott!!

Depotsiden er jeg klar over, men der var noe sanering og derfor har jeg ikke tatt sjansen utpå der.

Angsten synes jeg er vanskelig, tenker jeg skal prøve din fremgangsmåte hver gang men backer ut/glemmer det...

Skal jeg skjære tidligere inn i slakteren? Eller holde venstre lenger ned for så å ta svingen?

Er vel egentlig klar over at jeg har mer bane å bruke i mange svinger...holder nok litt igjen ubevisst.

Er også fullstendig klar over svingen ved kafeteriaen, tenker også der at jeg kunne hatt mye høyere fart, men klarer ikke å utbedre det til neste gang.

Prøvde det du sier om storsvingen helt på slutten før jeg ga meg, og følte jeg fikk mer fart med meg utav svingen da.

Dette klippet er første heatet på lørdagen, så kom seg vel litt utover dagen mener jeg selv vertfall...

Merker nå at det blir LENGE å vente til neste år for å kjøre på rudskogen, spørst om jeg ikke må prøve å få med meg en trackday eller noe, kanskje bmwccn sitt treff 28.juli...

Brukerens avatar
Jås

Innlegg Ove Kvam » 28 Jun 2012

Slaktersvingen er kraftig ombygget fra tidligere, og kan nå sammenlignes med en kjegle du skal rundt nedi en bakke, for så å kjøre opp igjen. Med såpass lett og kraftfull bil som du har, vil det da lønne seg å krype tett rundt svingen i nokså lav fart. Føler du tar litt for lang vei rundt, og taper tid på det. Dette er selvsagt enklere med ABS, men ser at noen klarer det uten også.

Brukerens avatar
Ove Kvam

ForrigeNeste

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester