BMW 3.0 S 1976 modell. Trimming av motor...

Her kan du legge ut bilder og videoer av klassikeren din!

BMW 3.0 S 1976 modell. Trimming av motor...

Innlegg 14815 » 09 Jan 2013

Hei.

Har fått fatt i en 3.5 liter motor som har stått i en 735i, frå ca 1992. Denne har dei største insugningsventilene. Har planer om å trimme denne med 3 doble weber 45 DCOE, pluss grenrør og trimma kamaksel. Har trimma ein 2 liter for ein del år siden så motoren skal gå greit. Men denne bilen har original 3 trinn automatkasse frå 1976. Lurer på om denne er sterk nok til å tåle påkjenningene...? Det hadde og vore automakasse i den bilen som motoren kom fra, men den var solgt. Men det var 4 trinn kasse. Lurer derfor på om nokon har tips til kva som kan vera bet beste valget her? Fordel om ein ikkje treng å gjera modifikasjoner på karosseriet for å få plass til kassen. Send gjerne ein melding på sms så ringer eg tilbake...

Håkon.

[attachment=13868,1589] [attachment=13868,1590]

14815

Medlemsnummer: 14815

Re:BMW 3.0 S 1976 modell. Trimming av motor...

Innlegg 2491 » 09 Jan 2013

Det er vel den gamle gode Borg-Warner automaten det er snakk om - har hørt at disse tåler ganske mye juling og har vårt brukt sammen med biler med turbo og oppmot 300 HK...

Forøvrig er du ute etter grenrør til bilen så er det INGEN som slår vår pris på grenrør håndlaget, rustfritt, produsert i Italia... koster 2650,- inkl. MVA med klubbrabatt !

Pakning og overgangsrør til eksos videre følger med i settet, til og med lambdaplugg sitter klar dersom nødvendig - sjekk www-schmiedmann.no - varenummer : SCMM30

2491

Medlemsnummer: 2491

Innlegg Rune Kampenes » 10 Jan 2013

Har du undersøkt om du får montert motoren i en E3? Jeg var med på og montere en E34 M30 motor i en E28 for endel år siden og det var mye mere jobb enn jeg hadde forestilt meg. Husker ikke alt men vi måtte bl.a. sveise på fester på blokka for og få skrudd fast motorfestene. Det var også noe med bunnpannen. Selv om E28 bunnpannen gikk an og feste på E34 blokka så passet den dårlig i bakkant. Dette sammen med en masse annet småtteri gjør at jeg ikke ville gjort jobben igjen.

Ellers liker jeg tanken din med forgassertrimming. 3 doble Weber blir aldri feil.

Får du tak i en nyere kasse så får du et annet problem nemlig speedometer. De nyere har ikke uttak til speedometer. Ellers så er de gamle 3 trinns kassene mere robuste kasser en de nyere 4 trinns.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Innlegg 570 » 10 Jan 2013

Til Rune: Husker at jeg måtte lage en overgang fra blokk til motorfeste for en M10B20 enten fra en E21 til E12 eller til en E28. Altså ingen modifikasjon på blokken og unngikk sveising!

570

Medlemsnummer: 570

Innlegg 14815 » 10 Jan 2013

Takk for sisst Frederick... Eg kjøpte headers av deg for ca eit år sidan. Håper å få sett alt sammen i løpet av vinteren. Den automatkassen som står på no har stått på så lenge eg har hatt bilen. Mulig det er Borg-Wagner... Sannt å seia har eg ikkje vore under bilen på mange år men berre peila olja og kjørt. Eg kjøpte den i 1995 og har kjørt 40000 km sidan 2000. Den har fungert heilt perfekt. Aldrig noko problem. Kanskje det er mulig å skaffa lameller å byta viss det skulle vera aktuellt. Det er vel dei som begynner å slura viss det er noko som skjer...?

Har ikkje tatt den gamle motoren ut av bilen enno for å samenligna kva som er forskjellig. Det som eg har lagt merke til er fordeleren som går meir rett på kamakselen på nyere biler. Men ved å skifta heile front dekselet på toppen håper eg at resten og passer. Også er oljefilteret forskjellig. Håper alle fester og skruehol i blokkene er dei samme so braketter og motorfester går å flytta rett over... Bildet viser headers frå Schmiedmann, og original 3 liters motor med manuell kasse som eg har i reserve...

[attachment=13905,1591] [attachment=13905,1592]

14815

Innlegg Rune Kampenes » 10 Jan 2013

Det er selvfølgelig mulig og lage en overgang til motorfestene også. Uansett husker jeg at det var en masse ekstra jobb som jeg ikke hadde forestilt meg. Det er slike ting som gjør en tilsynelatende enkel jobb straks mere komplisert.

Frontdekselet bør være mulig og flytte over, mulig du også må bruke det gamle toppdekselet. BMW flyttet et skruehull noen cm engang i tiden men jeg husker ikke nøyaktig når det var. De fikk heller aldri bestemt seg for lengden på pinneboltene som holder toppdekselet.

Det er også forskjellig termostathus avhengig av utformingen på frontdekselet. Om de passer om værandre vet jeg ikke. Du må uansett bruke en termostat som er tilpasset huset. Selv om de passer fysisk i huset så blir det feil og motoren koker.

Ellers må du bruke en kamaksel som er tilpasset typen fordeler du har. Finnes i vertfall 3 forskjellige typer.

Oljefilteret må du bruke den nye typen ellers får du ikke sirkulasjon på oljen.

En siste ting som jeg kommer på er at det sitter en foring i bakkant av veiva og den er forskjellig avhengig av typen automatkasse.

Lykke til, det blir sikkert bra tilslutt. Husk bare at en slik jobb som dette alltid tar dobbelt så lang tid som du har beregnet. :lol:

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Innlegg Jonny Nordvik » 10 Jan 2013

Her er litt om forskjellene mellom ny og gammel M30: http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00884/f00884.htm

Motorfester (gjelder her for montering i E30): http://www.e30.de/fotost/f00431/02.htm

Og så vil jeg synse litt i tillegg: Weber er tøft, men koster mye og gir ingen fordel ved slik moderat trimming annet enn utseende. Husk også at siden innsugskanalene på disse nye M30 er større må også weberinnsuget tilpasses. Motronic på disse siste M30 er riktig bra og jeg ville brukt den med en annen eprom tilpasset kam og grenrør.

Men for å slippe mange problemer ville jeg vurdert å byttet E32 motoren mot en eldre type fra f.eks E28. Spesielt hvis du uansett vil ha Weber.

Jeg antar hjulene som vises på bildet bare brukes under lagring? Ellers ser den jo riktig bra ut.

Brukerens avatar
Jonny Nordvik

Medlemsnummer: 14287

Innlegg 570 » 10 Jan 2013

Dersom trimming av M30 med Webere, kam (292 grader Schrick) og grenrør gir like mye som det gjorde på min M10B20, så synes jeg det veldig bra med en god effektøkning og herlig lyd og ikke mye høyere forbruk enn ved innsprøytning. Jeg fikk en litereffekt på 72,5 hk og for M30B30 skulle det tilsvare 218 hk. Forbruket i min E28 1,0 liter/mil over året med til dels dynamisk kjøring og flere banetreff.

Men M30 med trange innsugsporter har kanskje mindre potensial enn M10?

570

Medlemsnummer: 570

Svar til: BMW 3.0 S 1976 modell. Trimming av motor…

Innlegg 14815 » 19 Mar 2013

Hydraulisk Bremsekraftforsterker til E23, 7 serie. Eller E32, 7 serie.

Er det nokon der ute ein plass som har ein delebil til 7 seriebil som har Hydraulisk bremsekraftforsterker anlegg?

Då er eg interessert i å komma i kontakt med vedkommande.  For å få betre plass til weber forgassere og traktene, vil eg skifta til dette anlegget istadenfor vakumforsterker. Denne tar for masse plass og kjem i veien for traktene på den mitterste weber forgasseren. Trur det skal vera grei modifisering som kan koblast på eksisterande servopumpe...

Håkon.
14815

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester