H4 tilkobling for å få 4 fjernlys på eldre BMW?

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

H4 tilkobling for å få 4 fjernlys på eldre BMW?

Innlegg 3477 » 27 Des 2011

Har en E28 der det står en H4 pære i nærlyset. Fjernlysdelen av denne pæren er ikke tilkoblet. Og har heller ikke sett det på noen E28. Men i koblingskjema i Bentley manualen er det tegnet en kobling mellom fjernlys og nærlys. Og med påskrift "high and low beam light" på nærlyset.

Kunne en få fjernlys i nærlysdelen på noen markeder, eller som ekstrautstyr?

Finner ikke et alternativ koblingslokk for lyset i ETK som gir kobling gjennom til siste kontakten på H4 pæren.

Så er det noen som vet om et type baklokk til lyset som det er 4 kontaktpunkter på?

Hvordan er det på E30?

Har tenkt tanken på å ta et kontaktpunkt fra en gammel lykt, og støpe inn i eksisterende. Men da bør en få tak i 4-punkt kontakt som på det manipulerte bildet under. Men hvor kan en finne en slik plugg?

[attachment=5158,492] [attachment=5158,493]

3477

Medlemsnummer: 3477

Re:H4 tilkobling for å få 4 fjernlys på eldre BMW?

Innlegg Ove Kvam » 28 Des 2011

Er det ikke bare tre kontaktpunkt på en H4-pære, da? Jord, nærlys og fjernlys? Ser ut som du har alt du trenger i kontakten. Bare å sette spenning på...

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Ove Kvam » 28 Des 2011

Ser ut som Camaro har det oppsettet du ønsker. Da er det koblet slik:

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Rune Kampenes » 28 Des 2011

Du må huske på at Bentley manualen er for det amerikanske markedet og der brukte de Sealed beam lys. Derfor stemmer ikke koblingsskjemaene for lyskretsen helt med de europeiske utgavene.

Jeg hadde en E28 engang som man hadde dratt en liten ledning fra fjærnlyset og til den ledige kontakten på nærlyset for og få fjærnlys der også. Man fikk litt bedre fjærnlys men etter og ha prøvd og koble den vekk så gadd jeg ikke og koble den tilbake igjen. Det hjalp ikke så mye. Dessuten så var ikke glasset i nærlyset tilpasset fjernlys så lysbildet ble ikke helt bra.

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Innlegg 3477 » 28 Des 2011

Det er 3 kontakter inn ja, men ene går til parklyspæren, Og ene på H4 pæren er ikke koblet til noe (kommer ikke ut på baksiden av lokket.

Hadde en E28 tidligere med kabel trukket direkte fra fjernlys til H4 pæren. Men der var kabelen bare lagt i klem ved pakkningen. Førte til dugg og skitt i reflektoren. Kan bore kabelen igjennom, men ser ikke pent ut, og syntes ikke det ser bra ut ved skifte av pærer.

Men syntes lyset ble en del bedre på den tyv-koblingen jeg hadde på den. Eneste var at kabelen til fjernlyset ble dobbelt så mye belastet. Så noe effekt forsvant sikkert der.

Nå blir det i lagt opp nye kabler direkte fra batteri via relestyring til hver enkelt pære.

Ser i USA så er de sealedbeam lyktene koblet direkte på koblingen til ledningsnettet. Uten bruk av lokk.

Håpet å finne et baklokk, men regner med at alle eldre BMW fra den tiden er samme som E28? Så da er det egentlig å finne en slik med 4 kontaktpunkter som står igjen.

Edit:

Støpingen på nærlyset er jo tilpasset til H4 pære, og CE merket. Så da skulle en tro at fjernlysdelen også skulle gi riktig lyskjegle?

3477

Innlegg 3477 » 28 Des 2011

Fant ut at en vanlige relésokkel fra Biltema passer rett inn bak på lyset, og har alle 4 kontaktene jeg er ute etter.

Det tok ca 5min å dra ut den ene stiften fra et gammelt lokk. Varme opp stiften, og smelte den gjennom det ledige kontaktpunktet. Og tette med Tec7, for å få kobling til alle punktene på H4 pæren

Da er det bare jobben med å bytte selve kablene til noe kraftigere som gjenstår, og legge opp ekstra til den nye kontaktstiften.

[attachment=5166,494] [attachment=5166,495] [attachment=5166,496] [attachment=5166,497]

3477

Innlegg Vegard Brattli » 29 Des 2011

Fiffig! Når jeg leser dette lurer jeg på om vi kanskje skulle ha hatt en egen kategori for DIY emner.

Brukerens avatar
Vegard Brattli

Medlemsnummer: 8048
Kjøretøy: E36 325i Coupe

Innlegg 3477 » 27 Mai 2012

Isteden for å legge opp alle ledninger på nytt kjøpte jeg ferdig settet 42-680 på Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42680/

Da er det bare å la gamle koblingen inn til lysene styre det nye ledningsnettet. Og ingen kutting av det originale ledningsnettet er nødvendig. Så alt kan tilbakestilles til originalt.

1 sett for å få til ekstra fjernlys i nærlyset. Og et sett om ønskelig for å få kraftigere ledningsnett til de allerede originale fjernlysene.

Kun innsetting av ledningsnett på eksisterende fjernlys gav en del forbedring i mitt tilfelle. Tillegget med 4 fjernlys gav veldig bedre lys

3477

Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest