Fix av tenningsproblem på Z4 (pluss andre)

Egen kategori for "Do It Yourself" guider

Fix av tenningsproblem på Z4 (pluss andre)

Innlegg Stig J » 10 Jul 2012

Har hatt litt problem at hakk nr. to ikke helt vil lystre i ny og ne på Z4en min.Kjørt diagnose men har egentlig ikke kommet opp noe vettugt. Så jeg begynte å forske litt på dette selv. Dette må jo være et tenningsproblem og kanskje ikke så vanskelig å fikse tenkte jeg.

I videoen nedenfor så ser man at hakk to ikke alltid vil lystre. Det ser man godt siden det kun er airbaglyset som lyser og det ikke ser ut som et juletre slik det skal være. Altså ingen forskjell på hakk 1 og 2. Prøver å starte som normalt men ingen brumbrum.

http://youtu.be/gcYG9Vn5mSM

Snakket litt med min faste mekaniker som sa at jeg kunne prøve å bytte selve tenningsbryteren. Det er ikke hele låsen heldigvis, men bare den bakre delen der ledningene går inn til tenningslåsen. Sjekket hvor mye en ny kostet. Joda, 700 flis for en plastikklump med litt messing inni... Logget meg inn på koed.no og fant to brukte. Valgte de som hadde stått i biler som var gått minst og fra E46 siden Z4en er bygget på den modellen. Styrte glatt unna E39 pga. mekanikeren min sa at de hadde hatt en del problemer med dette. Jeje, ca. 90 spenn for to stk. takk :lol:

Så var det bare å få det byttet. Easy peasy!

Her er bryterne jeg kjøpte.

Nr.3 på deletegningen:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DU51&mospid=49421&btnr=32_1384&hg=32&fg=30

Denne bryteren er lik på mange modeller. Bare ta et søk på delenummeret.

Av med nedre delen av rattstammen som er holdt sammen av kun en skrue. Så er det klipset sammen med øvre del. Litt rikling og rakling så gikk de fra hverandre.

Her sitter så denne tenningsbryteren der hvor ledningene går inn.

Bare trekk ut låsen på pluggen og trekk av.

Selve bryteren er festet med to små skruer som bare klemmer den på plass. De fant jeg under den røde skruelakken eller hva man kaller det. For låsing av kruer i alle fall.

Bare løsne dem litt og trekk ut bryteren og inn med en ny. Stramme skruene og på med pluggen igjen. Da var det bare å teste i vei. Ser i alle fall ut til at jeg fant problemet.

http://youtu.be/Ml1zYHYNzl0

Dytta i litt slik skruelakklim og på med rattstammedekselet igjen. Så var det bare å krysse fingrene for at jeg er kvitt dette irriterende problemet.

men som den nysgjerrige personen jeg er så måtte jeg se hva som var galt med den gamle bryteren,. Tja, rett og slett slitasje på plastikken...?

Messingbitene helt til høyre er hakk 2. Man kan fint se slitasjen på plastikken. Regner også med at kontaktpunktene er nedsotet eller noe. Glemte å sjekke før den gikk i dunken.

Og slik funker den. (Litt dårlig filmet)

http://youtu.be/B-YQt2gFaQk

Håper jeg kan friskmelde "Den lille røde" nå og bare konsentrere meg om dette

Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Medlemsnummer: 4279
Kjøretøy: Z4 med skikkelig tak & F30 handlevogn

Re:Fix av tenningsproblem på Z4 (pluss andre)

Hva må jeg egentlig gjøre for at bilder kommer opp her og ikke bare som linker....? :x

Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Innlegg Ove Kvam » 10 Jul 2012

Du må kode bildene med html-kode som forteller at det er et bilde. Se den blå linken nederst som heter "Hjelp!"

Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Takker for info Ove. Stress da men....

Og takk til Ove for det flotte bildet

Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Innlegg 7922 » 10 Jul 2012

Elsker slike tråder. Bra jobba!

7922

Medlemsnummer: 7922

Innlegg Rune Kampenes » 11 Jul 2012

Det er helt utrolig at BMW fortsatt setter på for dårlige tenningsbrytere. De hadde problem med slitasje i plasten på 80 talls modellene også. :x

LMK kontakt. BMWccn
Rune Kampenes

Medlemsnummer: 3442
Kjøretøy: 1983 735ia, 2005 Z4

Gå til DIY

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest