640 i Grand Coupé 21"

Her legger dere ut bilder og film. Vis gjerne frem din bil.

640 i Grand Coupé 21"

Innlegg Tore Høgvold » 21 Jul 2015

Kjøpte bilen rundt nyttår, men var ikke helt fornøyd med bilens kjøreegenskaper på vinterdekkene. Vintersettet med std. felger og run-flat Nokian Hakka R2 er noe av de dårligste vinterdekkene jeg har kjørt med. Har kjørt med Nokian Hakka R i 20" på forrige 6-serie og satt disse på Tesla mod. S ( de var på 4. sessongen) Veldig fornøyd med grep , stabilitet ol. Merkeligat at det er så stor forskjell på run-flat og std dekk. En bekjent som driver som dekkforhandler sier det er samme gummiblanding og at det ikke er forskjell på dekkene. Jeg haren HELT annen erfaring. Det samme bekrefter min kollega som kjøpte en helt ny 5-serie med samme dekk (Hakka R2" run-flat). Jeg ba han bytte til std. Nokian R2 dekk med samme dim. Han ble overrasket over hvor stor forskjellen var og hvor mye bedre grep og comfort ble (BMW byttet uten kostnader)
SPESIELT etter jeg nå har senket bilen 25/20 mm (Eibach) og satt på et nr. større felger med bredere Coninental dekk (255/30-21 og 295/25-21) som sommersett vet jeg forskjellen. Følelsen var som om jeg fikk ny bil i forhold til std. 20" med run-flat. Nå har jeg MYE bedre grep på vått og tørt og laaaangt bedre comfort. Lurer egentlig på hva BMW driver med som kan levere en premium bil med sånne dekk? Dunlop run-flat sammen med 20" som kan velges som et MEGET kostbart ekstrautstyr, skuffer både på vått og tørt, valgte dekk bør absolutt ikke være std. på et tilvalg som dekk på 20' felger.
De nye 21" Ser litt "bling" ut på bildene, men er mye finere i virkeligheten. (Ove…. vet hva du mener så du behøver ikke kommentere ;)) Uansett så er jeg meget fornøyd. Kvaliteten på de 2-delte smidde alu felgene er imponerende (Work Gnosis cv202)
Vedlegg
Bilde 4.jpg
Bilde 2.jpg
Sist endret av Tore Høgvold den 22 Jul 2015, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
Tore Høgvold

Medlemsnummer: 3368
Kjøretøy: 640i Grand Coupe

Re: 640 i Grand Coupé 21"

Innlegg Ove Kvam » 21 Jul 2015

Skal ikke kommentere de tingene du vet hva jeg mener om, men jeg er veldig enig med anti-runflat-tankegangen.
Det kan hende kjenningen din har rett i sine kommentarer om gummiblanding på dekkene, men runflat har en helt annerledes og mye stivere stamme. Spesielt piggfrie vinterdekk for nordisk bruk har veldig myk stamme, som fungerer utmerket på snø og is. Til gjengjeld får bilen kjøreegenskaper og stabilitet som en geleklump i Autobahnhastigheter.

Det at BMW insisterer på å prakke på nybilkjøpere runflatdekk kombinert med de nye reglene med trykksensorer i hjulene gjør kabalen meget komplisert
og dyr i forbindelse med eventuelt nybilkjøp. Kanskje BMW helst ser at vi beholder den "gamle" bilen vår?
Brukerens avatar
Ove Kvam

Medlemsnummer: 2359
Kjøretøy: 2016 118i M-Sport

Innlegg Tore Høgvold » 22 Jul 2015

Ove Kvam skrev:Skal ikke kommentere de tingene du vet hva jeg mener om, men jeg er veldig enig med anti-runflat-tankegangen.
Det kan hende kjenningen din har rett i sine kommentarer om gummiblanding på dekkene, men runflat har en helt annerledes og mye stivere stamme. Spesielt piggfrie vinterdekk for nordisk bruk har veldig myk stamme, som fungerer utmerket på snø og is. Til gjengjeld får bilen kjøreegenskaper og stabilitet som en geleklump i Autobahnhastigheter.

Det at BMW insisterer på å prakke på nybilkjøpere runflatdekk kombinert med de nye reglene med trykksensorer i hjulene gjør kabalen meget komplisert
og dyr i forbindelse med eventuelt nybilkjøp. Kanskje BMW helst ser at vi beholder den "gamle" bilen vår?

Er vel en EU greie? men med norske forhold, både med vinterføre og serdeles varierende kvalitet på vegdekket er vel run-flat ikke serlig egnet i norge. Det "smalt" regelrett i bilen på småkanter, ved kjøring på veger med litt ujevnheter/grov asfalt er det mye dekkstøy. Vinterdekkene var helt ærlig talt ubrukelige på norskt vinterføre selv om de har kode som tiliser nordiske forhold. Uansett meget overasket over hvor mye bedre bilen ble med det nye sommersettet som er 1" større og med s20/25 mm. senking. Var mildt sagt meget spent på om bilen ble alt for ukomfortabel, noe den absolutt ikke ble. Hadde vel aldrig ventet at bilen ble vesentlig bedre å kjøre.
Brukerens avatar
Tore Høgvold

Innlegg Morten Lello » 22 Jul 2015

Lekker bil!

Har du adaptivt understell på den?

Har en F10 med EDC selv og vurderer å senke den for å få bort den litt flytende følelsen den gir innimellom..
Brukerens avatar
Morten Lello

Medlemsnummer: 2746

Innlegg Stig J » 22 Jul 2015

Lekker skute :) Og flotte hjul. Er det Avantgarde?

Har selv Hakka R2 RFT på MINIen min. Men da i "mikroskopiske" 205/60-16". Fikk sjokk da jeg fikk de på i fjor høst. Makan til møkkadekk! Sporing uten like. Nei nå blir det enten nye 18" med normale dekk eller 19" på originalfelgene. Helt sykt at man med ballongdekk på bilen må tviholde i rattet for ikke å sprette ut av veien...
Ja bilen ble levert med disse nye. Samme med sommerhjulene. 19" Pirelli ettellerannet RFT. Et lass med sporing. Fatter ikke at folk makter å ha dette på.
Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Medlemsnummer: 4279
Kjøretøy: Z4 med skikkelig tak & F30 handlevogn

Innlegg Tore Høgvold » 22 Jul 2015

Morten Lello skrev:Lekker bil!

Har en F10 med EDC selv og vurderer å senke den for å få bort den litt flytende følelsen den gir innimellom..

Hei! Takk for det. Denne bilen har adaptivt understell ja, i tillegg til 4-hjuls styring. Ble tatt 4-hjuls kontroll etter senkingen. Bilen var i BMW Norges eie det første halve året og ble testet av flere, som f.eks. Hegnar.no, så bilen mangler ikke noe på utstyrsfronten :D http://www.hegnar.no/motor/artikkel459194.ece

@Stig J
Det er ikke Avantgarde felger, de er custom made av Work Wheels, smidde 2-delte (Gnosis CV202) og veier vel omtrent 5 kg. mindre pr. felg enn Avantgarde og kan ikke sammenlignes i kvalitet http://www.workwheelsonline.com/wcv02219022195105.html
Brukerens avatar
Tore Høgvold

Innlegg Stig J » 23 Jul 2015

Såpass ja. Så bare at senterlokket lignet veldig på Avantgarde sine. Og de har vel noe lignende i sitt seortiment.
Ja greit med litt kvalitet :)
Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Medlemsnummer: 4279
Kjøretøy: Z4 med skikkelig tak & F30 handlevogn

Innlegg Morten Lello » 23 Jul 2015

Tore Høgvold skrev:

Hei! Takk for det. Denne bilen har adaptivt understell ja, i tillegg til 4-hjuls styring. Ble tatt 4-hjuls kontroll etter senkingen. Bilen var i BMW Norges eie det første halve året og ble testet av flere, som f.eks. Hegnar.no, så bilen mangler ikke noe på utstyrsfronten :D http://www.hegnar.no/motor/artikkel459194.ece

Fungere det bra selv med senkefjærer da?
Brukerens avatar
Morten Lello

Medlemsnummer: 2746

Innlegg Tore Høgvold » 23 Jul 2015

Morten Lello skrev:
Tore Høgvold skrev:

Fungere det bra selv med senkefjærer da?

Fungerer perfekt
Brukerens avatar
Tore Høgvold

Innlegg Tore Høgvold » 29 Mai 2019

Etter 4 1/2 års tjeneste ble denne byttet ut til en "litt" friskere variant. Blitt veldig glad i Grand Coupe utseende, så det gjør ikke noe med større muskler og 3 år nyere. FINN-kode: 146514833 Hmmmm. Endelig en M bil på meg. MYE hester å få kontroll på fant jeg ut :o
Vedlegg
833_416210716.jpg
833_1629784833.jpg
Brukerens avatar
Tore Høgvold

Gå til Bilder/Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester