BMW X3 E83 vannlekkasje.

Tekniske spørsmål angående BMW

BMW X3 E83 vannlekkasje.

Innlegg larsit » 26 Apr 2019

Hei!

har en BMW X3 E83, 2007 modell.
har hatt noen vannlekkasjer i denne bilen som eg har lokalisert og fikset.
-dampsperre inne i dører er skiftet og tettet.
-takantenne er tettet.
-rails er byttet pakninger på og tett.
-vindusvisker mekanismer har en dårlig design på disse bilene, og er skiftet.
-Nå ser disse feilene ut til å være tette.

så til min teori: kan det komme vann inn ved deksel under frontrute om pakningen som er på denne er defekt? om det kommer vann ned i pollenfilter og ned mot kupevifte, vil dette vannet gå rett inn i bilen, eller vil dette dreneres ut?
Noen som har hatt lekkasje i dette området? virker som det ikke er så mye som kommer inn som tidligere, men over tid blir det litt.

er det noen som kjenner til hvor dreneringen fra kondenser ligger gjemt? tenker å sjekke at denne ikke er tett, har vært borti det på Audier.

Håper noen har noen tips, for nå er det nåla i høystakken, og håper på å slippe å demontere hele teppe for å finne feilen....

Mvh
Larsit :)
larsit

Medlemsnummer: 0
Kjøretøy: BMW X3

Re: BMW X3 E83 vannlekkasje.

Innlegg larsit » 02 Feb 2020

oppdatering:
trodde eg hadde fått has på denne lekkasjen, men ser det ikke stemmer helt..

Drenering for kondenser AC er rett over gearkasse, ligger noe trangt til.

Eg har nå testet ut følgende:

Drenering AC er stukket opp med en slange og blåst igjennom, denne var åpen og fin.
- Har fylt vann ned ved kupe vifte, det viser seg at denne drenerer ut på begge sider av torpedovegg bak motor, begge var åpne.
- Har nå demontert nesten alt inni bilen for å tørke ut, lot dashbord være, bakre del av teppe er tatt ut, og bilen er på tørking.
- Plan er å kjøre i vaskemaskin, med bakre teppe ute, løfte fremre teppe godt opp og stemple av, og se om eg ser en løsning.
- Det som er litt rart nå, er at selv med bøttevis med vann som har regnet ned fra himmelen, og bilen står ute konstant, så er det ikke så mye vann som eg har hatt
tidligere i bilen, men er for mye, derfor begynte eg å se på drenering kondenser AC.

Noen som har noen nye tips til hvor eg kan leit etter nåla i høystakken? :)

Mvh
Lars
larsit

Innlegg Stig J » 04 Feb 2020

Er i samme båt som deg bare med en E86 Z4.
Har dratt ut det meste av interiør, inkl. dash siden jeg ville ha ut hele teppet. Har gått litt mugg hos meg og jeg skal få renset og ozonert teppet skikkelig. Kjører også en skikkelig ozonering av interiøret også med teppet ute.
Hos meg ser det ut til at det kommer inn rundt inntaket til kupevifta. Litt rart i grunnen da jeg har kjempesvært dreneringsrør som jeg nesten kunne fått halve hånda gjennom. Jeg skal erstatte pakningen rundt samt plata som er foran frontruta. Skal også få sjekket om det kan komme inn fra rundt ruta. Hadde rutebytte for noen år siden.

Bilde
Bilde

Som du kan se her så er det greit med spor etter fukt og vann.
Bilde
Bilde
God helg
Brukerens avatar
Stig J

Medlemsnummer: 4279
Kjøretøy: Z4 med skikkelig tak & F30 handlevogn

Innlegg larsit » 04 Feb 2020

Takker for svar Stig J, litt av en jobb du har hatt der.

Liten oppdatering fra meg før eg tar du dashboardet: Da er bakre teppet fjernet og løftet vekk det fremre, og hatt en ny runde i vaskeautomat.

i starten var det tørt og fint, men etter en stund kom det noen små dråper der hvor skruen er på bildet. er ikke store lekkasjen.

så da er eg et stepp videre.

Mvh

Lars
Vedlegg
BMW E83 høyre side ved torpedovegg.jpg
Bilde lekkasje fotbrønn passasjer side.
larsit

Innlegg larsit » 04 Feb 2020

Hei!

se vedlagt bilde, noen som har en BMW E83 som kan si om det skal renne vann denne veien naturlig, slik som pilen på bildet viser?
Bilde er tatt på passasjerside i motorrom.

Mvh
Lars
Vedlegg
bilde rom nedenfor frontrute med kabel innføring..jpg
bilde rom nedenfor frontrute med kabel innføring..jpg (56.45 KiB) Vist 153 ganger
larsit

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester