Justering av automatgerkasse ?

Tekniske spørsmål angående BMW

Justering av automatgerkasse ?

Innlegg Erling1960 » 15 Aug 2019

20190624_230318_resized_1.jpg
Lurte på om det var noen muligheter for justering av frekvensen på giringen på en automatkasse.
Synes min gearer litt vel mye på lav fart. Legger seg opp i 4 og 5 gear på lav fart slik at jeg ligger å kjører på nesten 1000-1300 rpm.
Det er en 2010 mod. - 118 D Cabriolet.
Erling1960

Medlemsnummer: 17980
Kjøretøy: 118 D Cabriolet

Re: Justering av automatgerkasse ?

Innlegg Nikolaj » 18 Sep 2019

Hei Erling,

Problem: Environ"mental" Concerns --> Solution: Hug a Tree

Enkleste og billigste løsning på dette problem er vel å smekke spaken i "sport"? Eller rett og slett kjøre mer aktivt?

Da får du godt nok litt ringere drivstofføkonomi, men det løser også ditt problem.

Merker det samme på min E39 528i som ligger og roter på 1200-1300 rpm i 5-giret i 80 km/t. Men det forventes vel at 2,8ltr bensin har momentet til det? Uansett, sikkert en påkjenning for dobbelmasse svinghjulet på de fleste moderne motorer.

Ellers er du nok borte i en omprogrammering av selve girkassen, og det blir vel litt drastisk?

EDIT: Du kan nullstille din adaptive girkasse ved å gjøre følgende:
Sett nøklen i tenningen og drei til trinn 2, ikke start motoren. Press gasspedalen helt i bund, sån at kickdown kontakten aktiveres. Hold pedalen nedpresset i minst 30 sek.
Slipp pedalen og start motoren. Din girkasse er nå nullstillet, og fabrikkens standard parametre er nå gjeldende. Du kan nå "lære" din adaptive girkasse at innstille seg til din kjøremåte. Dette tar adskillige kjøresyklusser, over flere hundre kilometer, så vær litt tålmodig.

Mvh
Nikolaj
Nikolaj

Medlemsnummer: 17160
Kjøretøy: E39 528i

Gå til Teknisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester